Oorkappen uvex K2: optimaal werken bij sterke geluidsbelasting

Qua gewicht, pasvorm en warmteontwikkeling: de oorkappen uvex K2 uit het i-gonomics productsysteem bieden kwaliteit over de hele linie en ontlasten de drager in werkomgevingen waarbij sprake is van veel lawaai.

Een zeer laag gewicht, een gemakkelijke lengteverstelling voor optimale bevestiging op het hoofd en zacht gewatteerde kapoppervlakken en hoofdbanden voor een pasvorm zonder drukplaatsen: dat zijn de standaard kenmerken van de serie oorkappen uvex K. De uvex K2 onderscheidt zich als onderdeel van deze productserie door een gewicht van amper 218 gram en door een relatief gering volume van de kappen. Dankzij deze ergonomisch bijzondere eigenschappen behoren de oorkappen tot de serie geselecteerde producten van het uvex i-gonomics systeem.

Het lage gewicht van de uvex K2 zorgt ook voor de voortreffelijke prestatiewaarde op de Relief-index van het i-gonomics productassortiment. In combinatie met de uitstekende dempingswaarde van het systeem voor gehoorbescherming leverde dit bij de tests een correlatiefactor op van 6,8 gram per decibel. Uitgaand van een mogelijke maximale waarde van 5,6 gram per decibel werd het prestatievermogen van de uvex K2 beoordeeld met een indexwaarde van 4,4 op een schaal van 5 punten. Dit betekent: minimale drukbelasting voor het hoofd en – zelfs bij een hoog geluidsniveau in de onmiddellijke werkomgeving – maximale bescherming van het gehoor.

Aan de hoge comfortfactor van de K2 wordt ook bijgedragen door de geraffineerde pasvorm. Dit blijkt ook uit de force-indicator, waarbij de aandrukkracht in verhouding tot de dempingswaarde wordt gemeten. Hier wordt de kracht die op het hoofd wordt uitgeoefend niet als enige factor als uitgangspunt genomen, maar wordt deze altijd in combinatie met de beschermende werking voor het gehoor bepaald. Met een score van 3,9 op een schaal van 0,0 tot 5,0 behaalde de uvex K2 ook hier een zeer goed resultaat.

Dezelfde waarde realiseerde de uvex K2 bij de clima-meting. Hierbij werd het volledige proces van de warmteontwikkeling binnen de kap gemeten, ook hier weer in verhouding tot de dempingswaarde. Deze hoge waarde onderstreept: zelfs bij een hoog geluidsniveau hoeven er geen concessies te worden gedaan aan het draagcomfort en de geringe warmteontwikkeling in de kap; dienovereenkomstig laag is ook de transpiratieontwikkeling rondom het oor.

Als de drie hoofdcriteria bij de beoordeling van het systeem voor gehoorbescherming – gewicht, aandrukkracht en warmteontwikkeling – worden gecombineerd, behaalt de uvex K2 een zeer goed resultaat. De drager wordt tijdens het werk betrouwbaar beschermd en duurzaam ontlast.