uvex 2: altijd een stap vóór

De nieuwe veiligheidsschoen uvex 2 is een robuuste allrounder voor middelzware toepassingsgebieden. Terwijl uvex 1 het begrip van het prestatievermogen en design van een moderne veiligheidsschoen ingrijpend heeft veranderd, gaat uvex 2 consequent verder op deze weg: de schoen ontsluit veeleisende toepassingsgebieden en legt – als onderdeel van het productsysteem i-gonomics – nieuwe maatstaven aan op het gebied van verlichting, draagcomfort en ergonomie.

Met een grotere profieldiepte, een beschermneus van PU-schuim en een certificering in de beschermingsklassen S2 resp. S3 is uvex 2 nog robuuster dan uvex 1 en daardoor optimaal geschikt voor middelzware toepassingsgebieden zoals bij het handwerk, in de chemische industrie of op luchthavens. Met mechanische belasting bij het werken op de knieën of op vochtige of ongelijke ondergronden heeft uvex 2 niet de minste moeite – en dat bij een draagcomfort dat tot dusverre ongezien was in dergelijke omgevingen. Ook optisch laat de schoen de vooruitgang duidelijk zien: de juryleden van de German Design Awards 2016 prezen in een speciale vermelding het sportief-elegante uiterlijk van uvex 2, waarmee de functionaliteit uitstekend wordt onderstreept.

Vanwege de geslaagde synthese van beschermings- en comfortkenmerken werd uvex 2 opgenomen in het productsysteem i-gonomics. In i-gonomics heeft uvex een serie innovatieve producten gebundeld, die zich bij de vervulling van alle voorgeschreven veiligheidsnormen onderscheiden door bijzondere ergonomische kenmerken. Wat daarbij wordt nagestreefd: volgens het motto 'protecting people' concentreert uvex zich op producten die het prestatieniveau van de drager permanent verhogen. Op basis hiervan ontwierp uvex de Relief-index, waarmee de ergonomie wordt beoordeeld aan de hand van de drie categorieën 'force' (draagbelasting), 'weight' (gewicht) en 'clima' (klimaatcomfort). Met ondersteuning van gerenommeerde wetenschappelijke testinstituten – zoals de Hohenstein Institute en de PFI Pirmasens – maakt uvex zo het comfort en de ergonomie van producten meetbaar en onderling vergelijkbaar, zelfs wanneer het gaat om verschillende producenten.

Het lage gewicht van uvex 2 ('weight') van 498 gram toont aan dat zware veiligheidsschoenen allang verleden tijd zijn. Zelfs outdoor-schoenen voor dagelijks gebruik en zonder veiligheidsfunctie wegen in vergelijking nauwelijks minder. Dankzij de afwezigheid van metaal en de lichte constructie haalt uvex 2 in de test de hoogste waarde voor zijn – in vergelijking met de concurrentie – zeer lage gewicht. Omdat het uvex monoskin schachtdesign (vervaardigd uit één stuk microvelours) en het minimale aantal naden bij de leren versie bovendien voorkomen dat er drukplaatsen op de voet ontstaan, treden vermoeidheidsverschijnselen bij uvex 2 duidelijk later op dan bij andere S2- en S3-veiligheidsschoenen.

Voor een ongeëvenaard aangenaam draaggevoel is nog meer nodig, zoals de wetenschappelijke metingen in de categorie 'force' aantonen. De extreem hoge energieopname van 43,6 joule betekent 100 procent meer demping dan wordt geëist door de norm. Het dempingssysteem van PU-schuim in twee lagen over het volledige oppervlak en het geïntegreerde comfortvoetbed geven bij het lopen een gevoel van lichtheid en beperken niet alleen de belasting van de voet, maar ook van het volledige bewegingsapparaat. Daarbij biedt de hoge hiel perfecte houvast in elke situatie, waarbij de innovatieve zoolconstructie een veilige plaatsing en afrolling van de voet waarborgt en wegglijden voorkomt, ook op een vochtige ondergrond of op een ladder. Functie-elementen zoals de hielkap en ondersteuning van het binnengewricht zijn daarbij rechtstreeks verbonden met het bovenmateriaal.

Voor een blijvend aangenaam voetklimaat ('clima') zorgt het uitstekende warmte- en vochtigheidsbeheer van uvex 2. In de plaats van deze kwaliteitsfactor werd in het testlaboratorium de waterdampdoorlatendheid gecontroleerd: de hoge gemeten waarde van 6,2 milligram per kubieke centimeter – van een theoretisch mogelijke 8 milligram per kubieke centimeter – laat zien dat de warmte die bij langdurig gebruik of bij hoge buitentemperaturen in de schoen optreedt, relatief probleemloos uit de schoen kan ontsnappen. De praktijktest maakt duidelijk hoe de dragers profiteren van deze doorlatendheid: ze transpireren met uvex 2 doorgaans duidelijk minder dan ze gewend zijn bij hun oude schoenen.

uvex 2 is als lage schoen met verder ontwikkeld snelsluitsysteem en als hoge schoen verkrijgbaar, elk in de beschermingsklassen S2 SRC (microvelours) en S3 SRC (leer). Net als bij uvex 1 zorgt het beproefde systeem met vier breedtes voor een perfecte pasvorm.