uvex heat shell: hittebestendige kleding die ook bij langdurig dragen voorkomt dat de drager snel vermoeid raakt

In de staalproductie, bij de energievoorziening of in de installatiebouw: uvex heat shell is geschikt voor de meest uiteenlopende toepassingen en combineert daarbij uitstekende bescherming tegen hitte met het laagste gewicht.

Vanwege de toenemende eisen aan de hitte- en vlambescherming van kleding worden PBM vaak onaangenaam zwaar en oncomfortabel in het dragen. De drager wordt daardoor niet alleen extra belast tijdens het werk; hij raakt ook sneller vermoeid en zijn prestaties gaan achteruit. uvex heat shell – dat een vast onderdeel is van het i-gonomics productsysteem – heeft zich op dit probleem geworpen en een oplossing gevonden die overtuigt door middel van een harmonische combinatie van materiaal en belijning.

De speciale, exclusieve uvex materiaalopbouw is niet alleen waterafstotend en hitte-isolerend, maar maakt ook het transport van vocht van binnen naar buiten mogelijk. Hierdoor gaat de drager minder snel transpireren en wordt het draagcomfort verhoogd. De wetenschappelijke basis voor deze inzichten wordt gevormd door de meting van de waterdampdoorlatendheid, die werd uitgevoerd door de gerenommeerde Hohenstein Institute. Het resultaat: een score van 4,4 op 5 mogelijke punten bij de clima-beoordeling van de Relief-index.

Naast de opmerkelijke 'clima'-index presteerde uvex heat shell ook bij de beoordelingsfactor 'force' boven het gemiddelde. Hierbij geeft het testen van de buigstijfheid een indicatie van de mate waarin het materiaal weerstand biedt tegen vormveranderingen. Hoe lager de weerstand, des te geringer is de inspanning van de drager bij het maken van de beweging. Bovendien zorgt de ergonomische snit van uvex heat shell voor meer bewegingsvrijheid tijdens het werken.

Nog hoger op de schaal van de Relief-index scoort uvex heat shell wanneer wordt gekeken naar de 'weight'-index: bij een totaalgewicht van slechts 940 gram weegt het jack ongeveer 10 procent minder dan conventionele producten met een vergelijkbare beschermende werking. Een lager gewicht bij 360-graden-vlamboogbescherming (7 kA, klasse 2) of bescherming tegen vloeibaar ijzer (code E3) is volgens de huidige stand van de techniek nauwelijks realiseerbaar.

In combinatie met de juiste hoofd- en handbescherming en geschikt schoeisel biedt uvex heat shell ook bij de meest veeleisende toepassingen betrouwbare bescherming. Zelfs bij een ongeval met een vlamboog beschermt uvex heat shell de drager met een meetbaar hogere veiligheidsmarge aantoonbaar beter tegen tweedegraads brandwonden.