uvex pheos visor: combinatie van helm en vizier als sterke functionele eenheid

Combinatie van helm en vizier als sterke functionele eenheid

Licht van gewicht, aangenaam te dragen, condensvrij: de combinatie veiligheidshelm/vizier uvex pheos visor biedt de drager het hoogste ergonomische comfort.

Twee producten, één systeem: dat is wat de combinatie veiligheidshelm/vizier uvex pheos visor biedt. De uvex pheos visor vertegenwoordigt daarmee de sterkte van het i-gonomics concept. Verschillende productcomponenten versmelten hier tot een sterke functionele eenheid, die de gebruiker betrouwbare bescherming, hoog draagcomfort en minimale belasting biedt.

De veiligheidshelm en het vizier kunnen daarbij snel en ongecompliceerd worden verbonden via een magnetisch sluitsysteem. Beide componenten zijn zodanig op elkaar afgestemd dat het gewicht van de helm ook in combinatie met het vizier gelijkmatig wordt verdeeld over het volledige hoofd. De uvex pheos visor kan zelfs gedurende lange tijd comfortabel worden gedragen zonder duidelijke drukplaatsen te veroorzaken. Het bijbehorende viziersysteem van polycarbonaat draagt slechts in beperkte mate bij aan het lage totaalgewicht van het systeem, maar verhoogt daarmee het draagcomfort des te meer.

Het succes van de synthese van comfort- en veiligheidsfuncties wordt duidelijk weerspiegeld door de Relief-index van de uvex pheos visor. Met een gemiddelde waarde van 4,57 op een schaal van 0 tot 5 behaalt het helm/vizier-systeem de hoogste waarde van alle i-gonomics producten. De force-index werd met ondersteuning van de Technische Universiteit Chemnitz gemeten door de exacte bepaling van het draaimoment in het nekgedeelte. Op een schaal van 0,9 tot 0,4 nanometer bedroeg de waarde een uitstekende 0,47 nanometer, wat ook bij langdurig gebruik van de helm/vizier-combinatie staat voor een zeer goede ontlasting van het hoofd en de nek.

Met een eigen gewicht van 230 gram kwam ook het vizier van polycarbonaat zeer dicht bij het geconcipieerde minimale gewicht van 200 gram; bij de weight-beoordelingsfactor leverde dat 4,6 punten op in de Relief-index. Ook hier zorgt het lage, goed uitgebalanceerde gewicht voor ontlasting, vooral bij buigingen van het hoofd richting het nekgedeelte.

De hoogste van de drie indexwaarden behaalde het uvex pheos visor systeem bij de beoordelingsfactor clima. Hierbij werd een voor de kwaliteit van het vizier doorslaggevende functie getest, namelijk de condensvrijheid, ook onder extreme klimatologische omstandigheden. De meting van de zogenaamde 'Antifog-performance' bedroeg 29 van de 30 mogelijke punten, bij de clima-index 4,8 van de mogelijke 5 punten. Dat is vlak bij het optimum van de – vanuit het oogpunt van uvex – momenteel technisch realiseerbare mogelijkheden en bevestigt het constant hoge comfort dat de veiligheidshelm/vizier-combinatie tijdens het gebruik biedt.