uvex RX goggle: de eerste direct beglaasbare ruimzichtbril

Optische storende factoren en daardoor optredende klachten? De uvex RX goggle brengt een veiligheids- en corrigerende bril samen en biedt de drager het vertrouwde zicht.

Brildragers die tijdens het werk zijn aangewezen op de bescherming van een ruimzichtbril, hadden het tot voor kort niet gemakkelijk. Ze hadden slechts de keuze uit twee opties: ofwel een overzetbril over de eigen corrigerende bril dragen, of gebruikmaken van een correctie-inzetstuk dat de beschermende werking van de bril aanvulde doordat de gezichtsstoornis werd gecorrigeerd. Beide varianten zijn – wat de optische eigenschappen en het draagcomfort voor de gebruiker betreft – een zwak compromis. Het is niet alleen zo dat het zicht kan worden verminderd vanwege weergavefouten en lichtverlies door de combinatie van verschillende middelen. Vaak veroorzaken ze ook bijkomende klachten, zoals hoofdpijn of vermoeidheid door een te sterke inspanning van de ogen.

Met de introductie van de uvex RX goggle behoren dergelijke storende factoren en de hiermee samenhangende lichamelijke ongemakken definitief tot het verleden. In tegenstelling tot vergelijkbare modellen beschikt deze bril over een frame dat direct kan worden beglaasd. Wat wil zeggen: de drager profiteert van één hulpmiddel voor de ogen in plaats van een combinatie van verschillende lenzen. De uvex RX goggle biedt daarmee een zicht dat kan worden vergeleken met een normale bril.

Deze eerste direct beglaasbare ruimzichtbril is het resultaat van intensief onderzoek en werd tijdens Préventica 2015 in Lyon bekroond met de innovatieprijs. Doorslaggevend voor de erkenning was hierbij de integratie van een aantal optische parameters, zoals de hoornvliesafstand en de basiscurve bij de vorm- en materiaalontwikkeling. Hierbij is een product ontstaan waarbij de visuele en beschermende functies elkaar op een optimale manier aanvullen.

De zorgvuldig gecombineerde en geïntegreerde producteigenschappen hebben ervoor gezorgd dat de uvex RX goggle als eerste veiligheidsbril met correctielenzen de sterkteklasse 'B' haalde. Daardoor is hij ook geschikt voor gebruik op werkplekken met veel mechanische (onder meer vervorming, draaien, slijpen, frezen) of chemische gevaren (laboratoriumwerk en de omgang met chemicaliën).