Digitale beschermingsmiddelen: uvex techware

De integratie van digitale functies in de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) biedt nieuwe mogelijkheden voor het beschermen van mensen. Door uvex techware kunnen kwetsbare delen van top tot teen worden uitgerust met sensoren en actuatoren. Dankzij de koppeling van de PBM-producten kunnen metafuncties worden gerealiseerd die afhankelijk van de situatie reageren, interageren en communiceren met de drager.

De megatrend van de digitale transformatie biedt nu ook op het gebied van de persoonlijke beschermingsmiddelen volledig nieuwe productconcepten, waarmee de grote veranderingen in de industriële sector kunnen worden bijgehouden. "Nieuwe digitale technologieën maken tot dusverre niet-realiseerbare uitbreidingen van bestaande veiligheidsfuncties mogelijk evenals nieuwe initiatieven voor bescherming en welzijn van de mens", aldus Stefan Brück, CEO van de uvex safety group. "De uvex safety group heeft daarom voor het ontwikkelen van het digitale productsysteem uvex techware de afdeling "Digital Business Innovation" in het leven geroepen." In samenwerking met competente technologiepartners en belangrijke klanten zijn de eerste productprototypen en applicaties ontstaan, die aan de hand van realistische voorbeelden de eerste stappen vormen naar probleemoplossingen op maat.

"De producten van het uvex techware systeem zijn de eerste aanzet voor hardware- en software-oplossingen met concrete prototypen. "We zijn ervan overtuigd dat we met deze strategie de nieuwe uitdagingen van de toekomst het hoofd kunnen bieden," zegt Stefan Brück. "Onze visie is deze productconcepten volledig met elkaar te verbinden en in een PBM-veiligheidsbeheersysteem te integreren. Deze oplossingen moeten in nauwe samenwerking met onze klanten worden ontwikkeld, om er ook voor te zorgen dat ze kunnen worden geïntegreerd in hun systeemlandschap".

De op A+A 2017 gepresenteerde productconcepten:

Smart Helmet - uvex pheos techware
In veel werksituaties moet vooral het hoofd worden beschermd. De passieve veiligheidsfuncties van de Smart Helmet worden sterk uitgebreid door de toepassing van metasensoren die de omstandigheden registreren. Zo kan worden gewaarborgd dat de PBM-producten worden gedragen, en ingebouwde versnellingssensoren maken het mogelijk om botsingen, vrije val en onverwachte bewegingloosheid te registreren. Andere sensoren voor onder meer temperatuur, vochtigheid en lichtomstandigheden maken het mogelijk om aanvullende functies te realiseren, die specifiek aan de wensen van de klant en aan de eisen van het betreffende toepassingsgebied kunnen worden aangepast.

Smart Glasses – uvex i-works techware
De veiligheidsbril vormt een ideaal platform voor het zichtbaar maken van informatie. De nadruk van de ontwikkeling ligt hierbij op de integratie in beproefde concepten op het gebied van oogbescherming. De toegepaste technologieën maken het gebruik in reële werkomstandigheden mogelijk, zoals bij een sterke verlichting van de omgeving en in een lastige werkomgeving. De informatie wordt net als bij een head-up-display in de auto geprojecteerd op de binnenkant van de veiligheidsglazen en is daardoor niet afhankelijk van externe omstandigheden. De weergave biedt op elk gewenst moment toegang tot sensorgegevens zoals meetwaarden van externe sensoren. De toegepaste concepten zijn geoptimaliseerd voor een laag stroomverbruik en laag gewicht.

Smart Gesture Control – uvex suXXeed techware
De interactie tussen mens en machine is, afhankelijk van de werkomgeving, een grote uitdaging in de context van digitale werkveiligheid. Voor het bedienen van mobiele eindapparaten met kleine toetsen en beeldschermen moet vaak de handbescherming worden verwijderd. De Smart Gesture Control module kan op verschillende plaatsen van de PBM worden geïntegreerd en vereist geen aanraking dankzij de toegepaste 3D-technologie voor het herkennen van gebaren. Met de module kunnen bijvoorbeeld de functies van de Smart Glasses of machines en hun functies worden bestuurd. Voor de veiligheid en als interactiefeedback worden 9 leds gebruikt.

E-Glove – uvex phynomic techware
De hand is het belangrijkste werktuig van de mens en moet worden beschermd tegen mechanische invloeden, snijwonden en schadelijke chemicaliën. Desondanks mogen de tastzin en de omgang met werktuigen niet nadelig worden beïnvloed. Dankzij de integratie van NFC-chips in de handschoenen heeft de gebruiker via zijn mobiele eindapparaat altijd toegang tot alle informatie, bijvoorbeeld m.b.t. het gebruiksdoel en de bestendigheid van het product. De veiligheidshandschoenen kunnen worden gepersonaliseerd, de toegang tot machines of infrastructuur kan worden geregeld en er ontstaan geheel nieuwe mogelijkheden met betrekking tot het Supply Chain Management van PBM.

Smart Insole – uvex 1 techware
De veiligheidsschoen vormt de overgang tussen de mens en zijn directe omgeving bij werk dat niet-zittend wordt gedaan. Op basis van deze kennis kunnen tal van biomechanische en situationele scenario's worden afgeleid. Veel ongevallen tijdens het werk zijn te wijten aan uitglijden en een tijdelijk verlies van de controle. Deze situaties kunnen worden geregistreerd en beoordeeld; bovendien kunnen verdere ongevallen worden vermeden door middel van gerichte waarschuwingen op de bekende gevaarlijke locaties. Door gebruik te maken van metasensoren is het bovendien mogelijk om naast de bewegingsinformatie ook veiligheidsrelevante eigenschappen van de schoen vast te leggen om eventuele beschadigingen en verlies van de beschermende eigenschappen actief te herkennen.

Active Lighting Vest – uvex
In gevaarlijke situaties is het belangrijk dat hulpverleners of betrokkenen bij een ongeval waarschuwingsvesten dragen die via waarschuwingskleuren en retroreflectoren voor een hoge zichtbaarheid zorgen. In omgevingen met weinig licht zijn passieve waarschuwingsvesten echter slecht te zien. Om ook in dergelijke situaties de veiligheid te verhogen, werd het Active Lighting Vest voorzien van een actieve, pulserende lichtbron, die ook in een zeer donkere omgeving goed te zien is en zo voor meer veiligheid zorgt. Door het vest op te nemen in een compleet veiligheidsconcept worden aanvullende functies mogelijk die veel verder kunnen gaan dan de functie van een waarschuwingsvest.

Dr. Markus Burghart presenteert uvex techware op A+A 2017